Naar 9 weken weer terug bij af - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Cynta en Christel Broek, Steen - WaarBenJij.nu Naar 9 weken weer terug bij af - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Cynta en Christel Broek, Steen - WaarBenJij.nu

Naar 9 weken weer terug bij af

Door: Christel en Cynta

Blijf op de hoogte en volg Cynta en Christel

27 Mei 2006 | Malawi, Mzuzu

We beginnen dit verhaal bij zaterdag morgen 20 mei. Ingepakt voor het weekendje in Nkhata Bay. Christel is dit keer de bikini en zonnebrandcrème niet vergeten. Bepakt en bezakt lopen we naar de minibus. We stappen de eerste beste minibus, maar moeten wel effe wachten. Hij zit nog lang niet vol voor Malawische begrip. Het kwik in de thermometer is al tot een aardig hoogtepunt gestegen, rond de 35 graden! De rugzakken worden in de achterbak gepropt, karatetrap tegen de deur en alles zit goed (hopen we smiling). Onderweg weer genoten van het landschap, het is echt mooi!! Dit keer geen baby op Cynta’s schoot. Aangekomen in Nkhata Bay wagen we ons weer op de taxi-boot. Een rit van 5 min over het redelijk woeste meer brengt ons dan toch weer bij Mayoka Village. Aangekomen herkent de baas en het personeel ons meteen. Typisch, ligt dan aan onze verschijning of aan het geheugen van het personeel?! We besluiten om weer bij de Butterfly te overnachten, tot onze verbazing krijgen we het mooist chaletje van het park. Een chalet op palen met een balkon, direct aan het meer.
We horen de golven tegen ons privé strandje klotsen en iets een uitzicht!!! Na een broodje tonijn in Mayoka Village (zijn jullie al jaloers?) zwemmen in het verkoelende meer. Samen chillen in de hangmat, echt vriendinnen moment!!!!!! Dit leverde een bruine en rode kleur voor de rest van het weekend. ’s Avonds douchen, tot nu toe de lekkerste douche van Malawi. ‘s Avonds kwamen we erachter dat het kwik tot 38 graden was gestegen, deze dag. Geen wonder dat we na het douchen doorgingen met zweten. In Mayoka Village gesocialist met de andere back-packers.Toen we ’s avonds nog effe op ons balkonnetje aan het chillen waren, zagen we een lint met lichtjes op het water. Het bleken allemaal vissersbootjes te zijn.
Ontbeten in Butterfly daarna op weg naar het centrum van Nkhata Bay. Op souvenirs jacht. Het aanbod aan houtsnijwerk viel een beetje tegen. Uiteindelijk na een kwartier afdingen toch allebei iets leuks gevonden. Het was zelf zo speciaal dat ze het voor ons gingen maken en dat we om 5.00 PM moesten terugkomen om het op te komen halen! Weer terug bij de Butterfly namen we meteen weer een plons in het meer. Het was zelfs nog warmer als gisteren, boven de 40 graden. Wanneer we om 5.00 PM teruglopen naar het centrum komt de verkoper ons al tegemoet met de souvenirs. Bezorging bijna aan huis hahaha. ’s Avonds genieten we weer optimaal van een heerlijk Malawisch buffet. Smullen en daarna nog live-music. De avond afgesloten met een paar potjes poulen. Ja, ja we waren de sterspelers van de avond.
Maandag was het de dag van vliegen, rennen, springen, vallen en weer opstaan. De wekker ging om 6.15 AM, nog even een opstopping door de politie die de papieren van de chauffeur van de minibus ging controleren en om 9.55 AM stonden we weer op de stoep van onze villa. We waren nog bezig met uitpakken, toen de andere chauffeur alweer voor de deur stond. We gingen met de ambulance van het ziekenhuis naar Lilongwe. Snel de benodigde spullen weer ingepakt en toen weer de volgende auto ingedoken. In de ambulance maakte we kennis met onze medepassagiers en bagage. Koffers, plastic zakken inclusief een levende kip. De nachtmerrie van Christel, werd werkelijkheid. Zat die kip warempel ook nog onder de voeten van Christel. De medepassagier probeerde de kip te stoppen met fladderen en Cynta probeerde Christel te stoppen met fladderen. Weer een hilarisch en gedenkwaardig moment!!!
Wie gaat er dan ook naar Malawi als ze bang is voor kippen?!?
Beide genoten we toch van het uitzicht tijdens deze 5 uur durende rit. Hoewel Christel wel met een oog de kip in de gaten hield. Rond 4.00 PM komen we aan bij Kiboko Camp. Echt een maf en vreemd gevoel overvalt ons. Hier maakte we 9 weken geleden kennis met Malawi en begon ons avontuur. Toen we ons melde, bleek het zelfde chaletje voor ons gereserveerd te zijn, kan het nog maffer? Dinsdagmorgen gaat de wekker weer om 6.30 AM. Vandaag gaan we Kamuzu College of Nursing bezoeken. Toen we de school binnenkwamen moesten we ons officieel registreren bij de receptie. Daarna door naar de principal, de secretaresse brengt ons naar de dean (soort van onder directeur). We spreken met haar en daarna leidt een student uit het 4e jaar ons rond door de school, de zusterflat en het ziekenhuis. Deze gebouwen dragen allen de naam Kamuzu. In het ziekenhuis volgen we een les over oogkunde. Erg interessant, maar het valt niet mee met al die Engelse termen. Cynta stoort de les met haar leerdoel, maar de leraar en de studenten vinden dat niet zo erg. Na deze intensieve ochtend is het lunchtijd. De studenten halen borden en daarna in de kantine ook eten voor ons. Wij moeten vast aan tafel gaan zitten. We mogen niets doen. Dan wordt ons een bord met rijst, kip en salade geserveerd. Waar zijn de vorken en de messen??? Ok dus dan maar klungelen met je handen. De eerste keer echt op z’n Afrikaans eten. Het is een komisch gezicht!! Na de maaltijd gaan we door naar de volgende les, deze keer is Christel aan de beurt om de les te verstoren. Daar staat ze dan tussen 30 studenten te discussiëren in het Engels. Cynta vind het een prachtig gezicht en assisteert zo nu en dan. Na de les terug naar de Dean en ff op internet. Eindelijk hebben we dan de foto’s van ons vertrek in Düsseldorf 9 weken geleden kunnen bekijken. Echt coole foto’s!!! Nog ff een vluchtige blik in de practica lokalen en dan willen een paar studenten nog op de foto met Cynta. Ach ja hun blij Cynta blij. Dan kunnen we weer Nederlands spreken. We maken kennis met 3 studenten van de HBOV uit Amsterdam. Ze lopen stage op Kamuzu College of Nursing. Het blijkt nog meer toeval te zijn, wanneer we er achter komen dat ze volgende week voor 3 weken stage in Mzuzu zitten. Telefoonnummers uitgewisseld, misschien kunnen we nog een gaatje vrijmaken in onze drukke overvolle agenda? 5.30 PM vind de chauffeur het dan toch welletjes. Hij zit al op ons te wachten vanaf 8.30 AM. Dat we het hier niet slecht hebben blijkt wel weer als we aankomen bij Kiboko Camp. De avondmaaltijd staat al voor ons klaar. Wanneer we in ons chaletje komen doen we een ontdekking. Ja een nieuwe diersoort ontdekt, maar we kunnen het niet definieren. We denken dat het dood is en het heeft iets weg van een salamander. Wanneer we het naar buiten willen werken komt het ineens in leven. Het blijkt een slang te zijn die een salamander aan het wurgen was. (gil, gil, gil, tja we blijven vrouwen). Cynta haalt de eigenaar en Christel speelt de held die op de beesten past. De eigenaar is echter ook maar een held op sokken, hij verwijderd de slang met een washandje. Weer een aparte gebeurtenis, wat zijn we toch een stelletje miepen. Woensdag staan we 8.00 AM klaar met onze backpacks om weer huiswaarts te keren. Nog ff een medepassagier ophalen en met een lege ambulance gaan we op weg. Onderweg eindelijk wat foto’s van het landschap kunnen maken, vetjes!!! Telkens als we stoppen wordt de ambulance weer iets voller. Wij doen ook een duit in het zakje en kopen een hele grote zak aardappelen langs de kant van de weg. 5 kilo voor 2 personen voor €1,-. Dat lukt je nog niet eens in de Aldi. Aan het einde van de rit zitten we in de ambulance met 4 in plaats van 3 personen en is de ambulance omgetoverd tot een halve supermarkt. Vlak voor thuiskomt krijgen we nog een wijze preek van onze medepassagier. We moeten voorzichtig zijn met de jongens hier, HIV is een groot probleem in Malawi. Lekker weer in ons eigen huisje en weer overstappen op de dagelijkse klusjes, boodschappen doen, koken en afwassen. De luxe is weer ff voorbij. Donderdag tussen de middag gaan we naar de administrater om weer op internet te gaan. Helaas werkte het internet niet helemaal goed. De administrater vroeg naar ons weekendje en het bezoek aan Lilonwe. Ook vraagt hij hoe het met ons gaat en hoe lang we nu al hier zijn. Hij schrikt van ons antwoord, wanneer we zeggen dat we over 4 weken al klaar zijn met onze stage. Ook de secretaresse had dit niet verwacht. Ze lijken teleurgesteld dat de tijd zo snel is gegaan. Dit geeft wel aan dat we echt erbij horen en dat we toch verschillende goede sociale banden hebben opgebouwd in het ziekenhuis.

Christel
Donderdagochtend, een boterham met jam. Simpel maar wel heel lekker. In de kapel de dienst gevolgd en toen naar de hand-over. Het was een vrolijke boel. Op de afdeling kwam ik drie nieuwe studenten tegen, dat krijg je als je 3 dagen niet op de afdeling bent. Meegeholpen met de medicijnronde en gewerkt aan mijn leerdoelen. Tijdens de ochtend kwam er ook nog een patient binnen die drie maanden zwanger was. Het bleek dat de baby was gestorven in haar buik. Dat je weer terug bent in het ziekenhuis, merk je wel weer. Iedereen maakt een praatje met, vraagt hoe het met je gaat en je wordt er echt weer vrolijk van! ’s Middags op de afdeling staat er alleen de verpleegkundige, de studenten hebben les vanmiddag. Ik heb de vitale signs gedaan en samen met de verpleegkundige de medicijnronde uitgevoerd. Dat onze posters voor de klinische les van volgende week effect hebben, merkte ik weer. Een collega van een andere afdeling, vertelde dat hij de posters had gezien en volgende week erbij is. De dienst afgesloten met het overdragen van de zorg aan de verpleegkundige voor de nacht.

Cynta
Heerlijk uitgerust werd ik wakker, weer lekker in m’n eigen bedje. Daarna een heerlijk simpel ontbuit met boterhammetjes. Met niet al te veel enthousiasme liep ik naar de afdeling. De gewone werkweek was weer begonnen. Al was het wel al weer donderdag. Ik begroet iedereen die ik tegen kom met een vriendelijke ‘good morning’ en iedereen groet terug. Op de afdeling aangekomen staan er 4 nieuwe studenten en 3 verpleegkundige. Gelukkig zijn er wel iets meer patiënten nu. De medicijnenronde is al bijna klaar. Ik assisteer met een full bodycheck bij een patiëntje dat naar een ander ziekenhuis gaat. Ik controleer de bloeddruk en kijk of het kindje oedeem heeft of gedehydreerd is. Het is een erg interessante check, ik had het nog nooit gezien. Dan komt er een nieuwe opname binnen. Ik pak het dossier en kijk naar de medicatie die klaar gemaakt moet worden. Oef ik laat mijn hersenen ff kraken over de verpleegkundige rekensommetjes die ik moet maken. Uiteindelijk laat ik het nog ff checken door en collega en ik had de berekeningen helemaal goed uitgevoerd, YES! Nu nog ff de injecties klaar maken en geven aan de patiënt. Na deze morgen voel ik me al weer een stuk meer thuis op de kinderafdeling, het enthousiasme keert weer terug. ’s Middags assisteer ik een collega verpleegkundige met het aanleggen van een infuus bij een kind. Het kind verzet zich hevig en huilt alles bij elkaar, zodat ik het kind stevig moet vasthouden samen met de moeder. Ook wordt er bloed afgenomen. Wanneer de uitslag terug is blijkt het HB van het patiëntje ernstig laag. De verpleegkundige vraagt aan de familie of er een donor is die met de zelfde bloedgroep. Deze moet snel gevonden worden. Ik ben benieuwd of het kindje na het weekend nog leeft. Zo wordt je wel weer ff met de neus op de feiten gedrukt en denk je nog eens een keer goed na over het leven dat je zelf leid. Ik heb ook echt niets te klagen.

Vrijdag 26
Precies op de helft van ons avontuur! Wat is de tijd toch gevlogen!!! In de overdracht viel ons op dat alle mannen net in het pak waren. Stond er iets speciaals op de planning voor vandaag? Het bleek vaderdag hier in Malawi te zijn, dit kennen ze hier dus blijkbaar ook. We werken de gehele morgen productief in de bibliotheek aan de voorbereidingen voor onze klinische les die we volgende week vrijdag zullen gaan geven. Ja geheel in het Engels natuurlijk! Iedereen die de bibliotheek binnen liep en ons in de gaten kreeg, maakte een praatje met ons. Echt leuk. Na de middag hebben we weer een gesprek met onze stagebegeleidster. Cynta is eerst aan de beurt en daarna Christel. We waren twee super ijverige bijtjes, want tijdens het gesprek van de een werkte de ander door aan de klinische les. Voordat het gesprek van Cynta kan beginnen moet eerst het papierwerk nog gevonden worden. Na een kwartier kan het gesprek dan toch van start gaan. Het is een fijn gesprek en de stagebegeleidster is trots op Cynta. Altijd erg fijn om te horen natuurlijk!!! Na het gesprek van Cynta was Christel aan de beurt. Christel verbaast zich weer eens hoe ver ze alweer is met haar leerdoelen. Het schiet echt op. Over een paar weekjes is de stageperiode alweer voorbij, HELP smiling! Na het gesprek, liepen we al huppelend als twee blije schoolmeisjes naar huis. Ondertussen de Malawische groet (stoere groet) uitgevoerd. We hebben nog steeds plezier en lol!

Het weekend ligt alweer voor de deur…..

• 27 Mei 2006 - 10:35

Mervin:

zit ik toevallig op internet en krijg ik jullie berichtje, ik denk dat ik nu de eerste ben dit keer. Echt leuk verhaal weer om te lezen. Christel, ik was gisteren bij je ouders en we hadden het er ook over dat de verhalen zo goed zijn en zo weinig taalfouten. Als ik de titel lees "Naar 9 weken weer terug bij af" denk ik alleen wat "na" ;) :) :P

Het avontuur met de kip zie ik natuurlijk meteen voor ogen. Lijkt me voor Cynta wel weer een hele gebeurtenis, als plattelandsmeisje hoe zo'n stadsmeid zo hysterisch kan reageren op een kippetje. En wat heeft ze 's avonds op haard bord, gebraden kip? ;P ;) :)

Elke keer als ik jullie verhalen lees ben ik weer verwonderd wat jullie allemaal doen, zo ook nu weer. Ga zo door en maak er nog 4 fantastische stageweken van en daarna een maand (ik ben niet jaloers :( ) vakantie van.

xxx

Mervin

• 27 Mei 2006 - 10:40

Roos:

ik sluit mijn woorden aan ,bij mijn voorganger Mervin. het gaat fantastisch , houden zo

• 27 Mei 2006 - 10:51

Sander:

Hey dames,

Dan mag ik de tweede zijn. Jullie maken zo ook zat mee.
    Dus Christel is bang voor kippen, ik had er geld voor over gehad om daar dan bij te zijn, haha. Mervin je zult haar toch over die fobie moeten helpen.
    Ik hoop dat er foto's zijn gemaakt van jullie challet. Lekker man z'n prive huisje, strandje en hangmat. Het echte vakantie gevoel. Ik wil jullie veel succes wensen met de klinische les volgende week. Maar dat gaat helemaal goed komen.

Cynta ik hou van je, Mis je lieverd.

XXX Sander

• 27 Mei 2006 - 10:52

Sander:

Roos net iets sneller!!! hahah

• 27 Mei 2006 - 11:38

Gera:

Hoi avonturiers!
    Weer even weg uit Nederland door jullie verhalen. Zojuist maakte ik een architectonische busrit langs vele gebouwen her en der verspreid door nijmegen.Maar hoe jullie de omgeving er ervaringen beschrijven vind ik meer inspirerend. Christel, ik hoorde onlangs over een nieuwe therapie, die ook helpend kan zijn voor kippenangst!!! Praten we later nog wel over?

• 27 Mei 2006 - 11:42

Irene, Hans En Jesper:

Lieve Christel en Cynta

Terwijl het in Nederland al een hele week giet van de regen, en ik helemaal niet zo'n zomermens ben, ben ik toch wel jaloers op jullie chaletje aan het meer, met uitzicht over het meer en de tropische temperaturen!
    Tjonge tjonge tjonge! En wat gaat de tijd snel, zeg! Ik weet nog dat we je afscheidsfeest hadden, Christel, toen je met je Afrikaanse mutsje poseerde. Werkelijk waar!
    En wat maken jullie daar veel mee! Het is geweldig om jullie verhalen te horen en voor te stellen hoe jullie daar de was doen, met heel veel mensen in een ambulance zitten en tevens je angst voor kippen moet gaan overwinnen, Christel. Je moet na je Afrikaanse avontuur maar even bij ons stage komen lopen wat betreft kippen: we hebben er drie thuis!
    Trouwens, volgens mij is het een familiekwaal, Christe. Dit weekend waren je ouders, Wouter en Anouk even bij ons, maar Wouter en Anouk durfden ook geen kip op te pakken, hoor. Dus dat scheelt weer.
    Ik heb nog een vraag aan jou, maar dat stuur ik wel via je hotmail.
    Hans en ik zijn echt trots op je, Christel, dat je het allemaal zo goed doet, maar eigenliojk hadden we dat ook niet anders van jou verwacht. We zijn erg benieuwd naar al je verhalen als je terug bent en zullen zeker dan snel op bezoek komen.
    Geniet heel erg van deze tijd en tot het volgende berichtje.

Dikke kus, Hans, Irene en Jesper

• 27 Mei 2006 - 12:51

Lotte:

Hee Meiden..wat kunnen jullie toch leuk schrijven!! Ben nog steeds onder de indruk wat jullie allemaal meemaken en ondernemen! Dikke kus Lotte

• 27 Mei 2006 - 12:57

Brigitt:

Halloo,
    goed werk hoor Cinta en Christel. Lijkt me ook veel impact hebben wat je daar allemaal mee maakt. Maar je wordt er alleen maar wijzer van.
    Have fun!
    kissess

• 27 Mei 2006 - 15:01

Anouk:

haha ik wil even reageren op irene want ik ben heeeleeemaaal niet bang voor kippen (A) Ik heb hem toch geaait! :) & ik pakte hem gewoon niet op omdat de kip dat niet wilde, dat merkte ik natuurlijk meteen met mijn kippen-intuitie :D Hmm oke, klinkt wat ongeloofwaardig, misschien is het toch een familie-kwaal maar Chris daar komen we toch wel overheen :D die therapie hebben we heus niet nodig toch, dan liggen we alleen maar in een scheur van het lachen volgens mij (A)
    Dat was trouwens wel heel leuk aan de telefoon!! Hahha erg raar om de slappe lach in de tel. te hebben maar is weer goed voor de buikspieren, ben al weer aan het uitkijken naar de volgende keer :P

• 29 Mei 2006 - 07:02

Henriëtte Nabuurs:

Hoi Cynta en Christel
    Fijn te lezen dat het zo goed gaat met jullie en wat gaat de tijd inderdaad snel.En dat heerlijke weer bij jullie hier verdrinken de mensen bijna op onze camping. Bijna het hele hemelvaartweekend regen. Genieten jullie nog maar en succes op jullie nieuwe afdeling.
    groetjes Fam Nabuurs

• 29 Mei 2006 - 12:21

Cynta:

Brigitt, hoe lang ken je me nu al en dan Christel haar naam wel goed schrijven en de mijne niet. Foei foei, hahaha!!!
    Welke Lotte heeft het berichtje deze keer gestuurd?
    Dat kippenverhaal doet het goed, je had er bij moeten zijn!!!
    xxx en groetjes aan iedereen

• 31 Mei 2006 - 21:15

Marian Gerrits:

Hoi Cynta en Christel, wat kunnen jullie toch geweldig vertellen. Als ik jullie verhalen lees dan zie het allemaal voor me. Ongelooflijk wat jullie meemaken en wat een plezier jullie hebben. Erg leuk om te lezen. Bij ons is ook alles goed en gaat het zijn gangetje. Heel veel plezier nog en werkze natuurlijk. Ik volg jullie op de voet. Groetjes Marian.

• 01 Juni 2006 - 07:19

Marjolijn:

Hoi Christel, ik schaam me dood dat ik zo weinig reageer. ik moet elke keer weer op zoek naar jullie site. en nou zie ik net dat ik me gewoon kan aanmelden bij de mailing list. Ik loop zo achter dat ik een heleboel verhaaltjes achterelkaar kan lezen. Meiden ik merk wel dat jullie het daar fantastisch hebben. Dit vergeet je van je leven niet meer.
    Christel ik mis de kapotte broeken en het innemen van jurken wel hoor!!
    gelukkig mag ik voor de musical van Nadine 10 spokenpakken en 10 gospelpakken naaien.
    Hele dikke kus Marjolijn

• 01 Juni 2006 - 07:34

Lotte G:

hey cynta en christel,
    ik heb alles weer even gelezen, sorry dat ik nu pas reageer. echt super gaaf al jullie belevingen joh!!!en ook nog lekker vakantie gevoel tussendoor ahhh ik ben jaloers!
    toch gaat de tijd wel snel he cynta....maar dat is alleen een goed teken.
    de vorige lotte was ik niet:)
    nog veel plezier en ik lees de berichtjes wel weer
    liefs en een kus