Wel, niet, wel, niet, toch op trip, - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Cynta en Christel Broek, Steen - WaarBenJij.nu Wel, niet, wel, niet, toch op trip, - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Cynta en Christel Broek, Steen - WaarBenJij.nu

Wel, niet, wel, niet, toch op trip,

Door: Christel en Cynta

Blijf op de hoogte en volg Cynta en Christel

20 Juni 2006 | Malawi, Mzuzu

Eindelijk gaat de trip dan toch door!!! Zondag 11 juni staan we vroeg op om de laatste spullen in te pakken. Met onze back-pack op onze rug lopen we richting het ziekenhuis. Benieuwd naar wat de reis zal brengen. Een van de nonnen komt ons nog ff wat kussens brengen om de reis in de open achterbak van de 4wheele drive wat comfortabeler te maken. Tuurlijk al twee weken droog, begint het uitgerekend vandaag als wij gaan reizen in een open achterbak te miezeren. Nadat we de dokter, de verpleegkundige en de verpleegkundige van het psychiatrische ziekenhuis hebben opgehaald kan de reis beginnen. Niet in de achter, want er gaat 1 verpleegkundige minder mee. Met z’n 4 op een 2 persoonsachterbank, maar wel droog!!! Nog ff wat eten ingeslagen voor onderweg, omdat het in het noorden iets duurder is. Dan rond 10.00 AM kan de echte reis van start gaan richting Rumphi, na Rumphi veranderd de geasfalteerde weg in een erg hobbelige zandweg. We crossen er met een vaart van 60 km per uur overheen, jaja die chauf wist wel hoe ie moest rijden. Nadat onze medepassagiers er achter kwamen dat wij alleen nog maar Mzuzu, Lilongwe en Nkhata Bay hadden gezien, werd er prompt een andere route uitgestippeld. Ze zouden ons het noorden van Malawi wel eens laten zien. Dus gingen we recht door Nyika National Park. Helaas de big-5 hield zich schuil, maar het uitzicht alleen al was overweldigend. We gingen kronkelend, hobbelend, stuivend en hotse klotsend door de bergen heen. Tijdens de reis zo nu en dan ff stiekem wildplassen, haha! We kwamen het park in door een officiële poort. Toen we het park wilde verlaten was er ook een poort, maar die was op slot en er was niemand te bekennen. Dan maar ff picknicken, jaja die Nederlanders zijn weer van alles voorzien. Een lekker boterhammetje kaas gaat er wel in. Na wat getoeter en wat wachten komt er dan eindelijk iemand aan om voor ons de poort open te doen. De reis kon vervolgd worden. Nog steeds geen asfaltweg te bekennen. Bij de volgende stop besloten we dat het toch echt tijd werd om de reis in de open achterbak te vervolgen. Dat moet je toch ook eens beleefd hebben als je hier in Malawi zit. Daar zaten we dan tussen de bagage op de kussentjes van de nonnen. Haren wapperend, genietend van een appeltje met stofwolken om ons heen. Aan het einde van de rit leken we wel indianen, met al die strepen stof op ons gezicht J. Echt een plaatje die we vast moesten leggen. Tegen de avond kwamen we dan eindelijk in Chitipa aan. De dokter kocht nog een cassettebandje met muziek van West Life. Luid meezingend zaten we ff later in de auto op weg naar de nonnen waar we zouden dineren. Rond 7.00 PM kwamen we moe en hongerig bij de nonnen aan. We werden speciaal gegroet (de nonnen gaven ons een hand, terwijl ze hun andere hand bij hun elleboog hielden, ondertussen zakte ze licht door de knieën). De dokter stelde ons allen voor en we kregen frisdrank met cake. Iedereen zat moe in de stoelen, het was een lange en vermoeiende reis geweest. Ff later is het eten klaar. Eerst bidden, waarbij werd bedankt voor ons bezoek en ons geluk werd toegewenst voor de verdere reis. Voordat we gaan eten komt een non met een kom en een kan met water. Ze gaat op haar knieen en wij kunnen onze handen boven de kom wassen. Daarna bied een andere non een handdoek aan. Een fris,hygiënisch en beleefd ritueel, waarom hebben we dat niet in Nederland. We eten jaja voor de 2e keer Nsima. Rijst, kip en Malawische salade. Een lekkere maaltijd die erg welkom was. Na de maaltijd nog wat vitamientjes, we eten zoete bananen. Tijd om te slapen alleen waar is nog de vraag. We laten alles maar op ons afkomen tijdens deze reis. Na wat overleg in het Tumbuka wordt ons verteld dat we de nacht zullen doorbrengen bij de paters. Ook weer erg interessant! Bij de paters aangekomen duiken we moe maar voldaan meteen ons bedje in.
Maandag 12 juni stonden we om 6.00 AM weer naast ons bed, jaja nix vakantie, werken geblazen. Als we in de auto zitten en weg willen rijden, komt de kok ons nog vertellen dat er een ontbijtje klaar staat. Ok, de auto weer uit en smullen van de kookkunsten van de kok. Gelukkig ze hebben ook brood!!! Dan weer naar de nonnen en samen naar het ziekenhuis. Het is een Community Hospital. 94 bedden, waarvan er nu 63 bezet zijn. Al het werk rust op de schouders van schrik niet, 7 verpleegkundigen en 1 medische assistent. Een dokter hebben ze niet. Wij kijken onze ogen uit, wat een verschil met St. John’s Hospital en al helemaal met de ziekenhuizen in Nederland. De trip is bedoeld om alle gezondheidsinstellingen die we langs gaan te controleren op kwaliteit van zorg. Wat kan er verbeterd worden en wat zijn de pluspunten die we moeten aanmoedigen? Na een gesprek met de hoofdzuster lopen we met onze dokter mee. Hij loopt de doktersronde samen met de medische assistent. De medische assistent had de speciale patiënten uitgezocht, maar aan in het begin van de middag hadden we toch alle patiënten gezien. Pff dat is vermoeiend een doktersronde van 9.00 AM tot 1.30 PM. Al het personeel wordt verzameld in een ruimte en de observaties worden uitgewisseld. Ook wij dragen ijverig ons steentje bij. Dan om 2.00 PM lunch, die is meer dan welkom. Het bidden, handenwas ritueel en dan de maaltijd. Een warme maaltijd. Na de maaltijd is het tijd om verder te gaan. We nemen afscheid van de nonnen en zij vragen of we terug komen om in Malawi te komen werken. (deze vraag hebben we nog nooit eerder gehoord). We blijven beleefd maar beloven niets. De volgende bestemming is Karonga. Ongeveer 3 uur reizen vanaf Chitipa. Hier komen we weer terecht bij nonnen, deze keer runnen ze een weeshuis. Na het voorstellen, de frisdrank en de cake wordt ons onze slaapplekken aangewezen. Na bijna 12 weken Malawi komen we er tijdens dit bezoek achter dat het huis waar in we wonen St. Peters heet. Elke plek waar nonnen samenwonen heeft weer een andere naam. Weten we dat ook weer. We slapen samen met de verpleegkundige van ons ziekenhuis in een huisje met twee kamers. Het huisje staat midden op het terrein van het weeshuis. Na wat geschuif en gesjor staan er 2 bedden tegen elkaar met de tweepersoonsklamboe erover heen. We willen ons wat opfrissen, maar de douche doet het niet. In plaats daarvan wordt er een teil warm water gebracht waar we ons in kunnen wassen. Of we niet Afrikaans genoeg bezig zijn!!! De non klopt op onze deur; de maaltijd staat klaar. De maaltijd doet ons wederom goed, deze is erg uitgebreid. Nisma, rijst, aardappelen, erwten, Malawische salade, Malawische spinazie, hele vis etc. We sluiten de avond weer af met de cake van de nonnen. De energie stroomt weer door onze lichamen. In tegenstelling tot onze reisgenoten kunnen wij nog lang niet slapen. Toch gaan we netjes tegelijk met onze huisgenoot naar bed. Een beetje slaap inhalen van die maanden slaaptekort kan geen kwaad. Terwijl wij in bed liggen horen we kinderstemmen “azungu, azungu”. De kinderen van het weeshuis hebben al in de gaten dat er blanken aanwezig zijn. Dit gaat zo de hele nacht door. Gelukkig slapen wij er toch door heen, omdat we toch meer kapot waren dan dat we dachten.
Dinsdag de volgende ochtend wordt het team van het weeshuis aan ons voorgesteld en kijken we daarna onze ogen uit in het weeshuis zelf. De personeelsleden kunnen over elk weeskind alles vertellen. De jongste kinderen van 1 week oud die de moeder zijn verloren bij de geboorte. De oudste kinderen zijn 18 jaar. Het doet ons goed te zien wat het team allemaal voor elkaar heeft gekregen door de jaren heen. Het is een super hecht en enthousiast team, mooi om te zien! We hadden diep respect voor deze mensen, petje af! Na de uitwisseling van observaties,de lunch en het tekenen in het gastenboek (wat bij iedere instelling terug kwam) gaan we weer verder naar de volgende bestemming. St. Ann’s is een Rural Hospital, ze zijn gedeeltes van het ziekenhuis nog aan het aanleggen. We worden weer hartelijk ontvangen door de nonnen. Aangezien het al aan het eind van de middag is beginnen we meteen met de rondleiding door het ziekenhuis. Wanneer we rond 6.00 PM klaar zijn met bespreken gaan we weer terug naar het huis van de nonnen. Daar komen we erachter dat we ons vannacht tot patiënt mogen benoemen. We slapen namelijk in de net nieuw aangelegde private rooms van het ziekenhuis. Heel de dag lagen we al in een deuk, maar toen we dit hoorden, kwamen we helemaal niet meer bij. Wat een aparte en bijzondere trip.
Woensdag vertrekken we ’s morgens weer richting Rumphi, maar eerst moest de dokter nog ff wat patiënten zien. Anderhalf uur later zijn we uiteindelijk op weg naar Rumphi. Speciaal voor ons heeft de chauffeur een route langs het Malawi-meer uitgestippeld. Wederom erg adembenemend uitzicht. In Rumphi komen we aan bij een Health Clinic. Bij deze gezondheidsinstelling worden echter alleen in noodgevallen patiënten opgenomen. Het is alleen een polikliniek. We volgen de kliniek met onze dokter en krijgen een rondleiding. Weer een heel ander gezicht dan de voorgaande gezondheidsinstelling die we op onze trip bezocht hebben. Dan is het einde van de trip in zicht. Nog een foto van het reisgezelschap en dan terug naar HUIS! Rond 5.30 PM komen we thuis aan, wat een lekker gevoel “thuiskomen”. Lekker slapen in je eigen bedje!

Cynta
Donderdag, lekker een boterhammetje in plaats van een warme maaltijd in de morgen een plezierige afwisseling. Fijn weer terug op de kinderafdeling in St. John’s Hospital in Mzuzu. Ik sla de kapel en de handover over en ga direct naar de afdeling. Ik kom weer veel bekende personen tegen en vertel dan ook regelmatig het een en andere over de trip van de afgelopen vier dagen. Op de afdeling is het nog steeds rustig. De verpleegkundige die dienst hebben zijn er niet, maar er is wel een andere verpleegkundige, ook de studenten zijn er nog steeds. Er ligt een patiëntje aan de zuurstof in de behandelkamer, wanneer ik het patiëntje een injectie wil geven is dat niet meer nodig. Het patiëntje is net gestorven. Net weer terug in het ziekenhuis hoor ik het typische gejammer weer sinds lange tijd. Ik help mee met afleggen en daar gaat de stoet weer op naar het mortuarium. Ik leg de studenten tijdens het afleggen het een en ander uit over de procedures. Het blijkt voor hen de eerste keer te zijn.
Vrijdag ochtend zitten Christel en ik weer in het kapel, daarna de overdracht. Op de afdeling is het weer rustig. De clinical officer komt voor de doktersronde. Het is een clinical officer die terug is van vakantie. Ik vind het leuk om met hem te werken, hij legt ook veel uit en daagt me uit om echt mee te denken over de diagnoses en de behandeling. Wanneer de clinical officer net een half uurtje weg is komt er een patiënt plotseling kritiek te liggen. Samen met mijn collega verpleegkundigen verplaats ik de patiënt naar de Intensive Care. We geven de patiënt zuurstof. De patiënt krijgt convulsies en we bellen een dokter. De patiënt raakt buiten bewustzijn, reageert niet meer op pijnprikkels en de ademhaling is nauwelijks meer te horen. Ik had vanaf het begin al door dat dit niet de goede kant op ging. Ik had helaas gelijk, onder mijn ogen blaast de patiënt zijn laatste adem uit. De clinical officer is te laat en we konden niets meer doen. Een clinical officer bevestigd de dood en discussieert samen met ons over de doodsoorzaak. ’s Middags check ik de vital signs bij de patienten. Twee patiënten hebben hoge koorts. Ik overleg met een verpleegkundige of het een idee is om de temperatuur te laten zakken door de patiënten af te deppen met doeken gedrenkt in lauw water. De verpleegkundige doet het voor bij de eerste patiënt en ik voer het uit bij de tweede patiënt. De temperatuur is na het deppen bij beide patiënten 1 °C gezakt. De dienst vliegt weer voorbij en ’s avonds geniet ik weer van een lekkere maaltijd (pasta). Ff weer iets anders dan vier dagen rijst en Nsima drie keer per dag. Toch wel lekker wat afwisseling. We eten snel want om 6.00 PM moet Nederland spelen tegen Ivoorkust. We kijken de wedstrijd samen met de Nederlandse dokter. Jaja daar hoort natuurlijk een pilsje bij, want de uitslag was natuurlijk in het voordeel voor Nederland. Daar mag op gedronken worden! Wij met drie Nederlanders juichen en de Malawianen waren alleen maar commentaar aan het geven, omdat het niet de goede kant op ging. Een gezellige avond en wel apart om al die Nederlanders weer op het scherm te zien, J hihihi!!!

Christel
Donderdagochtend, héérlijk weer terug in het vertrouwde St.John’s Hospital. Bekende gezichten en personen. Veel collega’s vragen waar we waren. In het kort uitgelegd wat we hadden gedaan de afgelopen dagen. Op de afdeling maak ik ook kennis met nieuwe gezichten, 2 studenten van College of Nursing. Om de situatie van de patiënten die op de afdeling liggen te weten, loop ik mee met de doktersronde. Fijn, wat na de doktersronde ben ik weer op de hoogte van de patiënten. Aan het eind van de ochtend, komt er een nieuwe opname. Samen met een collega de zorg voor de patiënt uitgevoerd, inclusief infuus prikken. Een productieve ochtend. ’s Middags geen bijzondere dingen gebeurd. Na de dienst, weer lekker zelf koken in ons eigen keukentje.
Vrijdagochtend, tijdens de Multidisciplinaire overdracht word er goed en relevant gediscussieerd over de patiënten. Afgesproken met de Nederlandse dokter om samen voetbal te gaan kijken ’s avonds. Een goed begin van de dag. Op de afdeling samen met de dokter de patiënten langs gegaan. Sommige patiënten konden met ontslag, andere patiënten moesten helaas het weekend in ieder geval nog blijven. De dag nog verpleegkundige diagnoses en interventies gesteld bij nieuwe opnames. Erg leerzaam en patientgericht. Thuis snel gekookt en toen voetbal gekeken in een café vlakbij het ziekenhuis. Wij konden triomfantelijk het café uitlopen, de Malawianen liepen met beteuterde gezichten weg. Zo’n avond heeft ook wel weer iets, was de conclusie. Wel maf om weer allemaal blanken te zien, hahaha!

Helaas is dit ons laatste weekend in Mzuzu. Vanavond lekker uit eten bij de Nederlandse dokter. We hebben er zin in! Volgend weekend weer een weekendje weg… Het afscheid nemen komt in zicht (snik, snik).

• 20 Juni 2006 - 12:45

Karlijn:

Klinkt goed, met een appeltje in de zon in een open achterbak! Hoe smaakt de Malawische spinazie Chris?! Lekker, haha!! Veel plezier nog!!

Liefs

• 20 Juni 2006 - 13:32

Robby:

Hey,

Zo dat zijn drukke dagen geweest zo te lezen. Veel plezier nog de rest van jullie verblijf!

Grtz. Robby

• 20 Juni 2006 - 17:09

Rian..:

Hey.. superleuk om jullie verhalen te lezen! Met mijn stage gaat het weer wat beter, wel onvoldoende maar heel veel geleerd! Ik hoef nog maar 1,5 week en dan lekker vakantie.. nou ja, lekker veel werken en natuurlijk ook lekker met Peter naar Griekenland! Over 4 weekjes zijn we daar al, heb dr zin in. Jullie nog heel veel plezier daar en ik zie jullie snel!
    liefs Rian & Peter

• 20 Juni 2006 - 17:47

Opa Kees:

Bilthoven, 18 juni 2006. Lieve Christel en Cynta, Eerst nog iets over 14 dagen geleden: Pinksteren, feest van de uitstorting van de Heilige Geest op alle mensen, die kracht van God uit de hoge, waaardoor wij op aarde goede dingen kunnen doen: jullie in Malawi en wij in Nederland. Jesper heeft het op zijn eigen wijze gevierd. Hij en z'n vriendje mochten elk na de Pinksterdienst in de kerk van Soesterberg een duif, symbool van de Heilige Geest, loslaten op het veld buiten de kerk. Mooi, hé! Zelf ben ik twee dagen geleden geopereerd aan mijn rechteroog: beginnende staar. Je krijgt dan een kunstlens in je oog. De hele ingreep duurt maar kort, 15-20 minuten. Ik heb wat pijn aan mijn oog gehad. Morgen (19/6) moet ik weer naar de oogarts voor controle. En op 3 juli is mijn linkeroog aan de beurt. Het kan kan, Christel, dat je mij niet meer ziet met een bril op. Want de bedoeling is dat ik in de verte zonder bril kan zien; alleen met lezen moet ik nog een leesbril opzetten. We blijven door de weblog en de verhalen van je ouders goed op de hoogte hoe het met jullie gaat. Wij hopen dat je onze brief nog krijgt, Christel, vóórdat je het land gaat doortrekken. Nu gaat je oma verder. Veel liefs van je opa Kees

• 20 Juni 2006 - 17:53

Oma Tiny:

18 juni: zondagochten. Lieve Christel en Cynta. De zon komt op. Het wordt weer een echte, zomerse dag. Vanochtend kwamen Hans, Irene en Jesper op de koffie. Zij brachten jullie brieving mee. Gauw doorkijken: eerste de foto's! Het gras is groen en Christel heeft een warm (?) jack aan. En dan C en C samen op de foto. Als jullie terug in Holland zijn, hopen wij jullie beiden eens op de Bosuil te ontvangen. Wij genieten van jullie verhalen. Jl. vrijdagavond was er de barbecue op "Emerhese". Daar troffen wij een studente aan die acht maanden naar Ghana was geweest in dit afgelopen jaar. Zij heeft daar ook heel goede gevoelens van over gehouden. Opa zag altijd al veel, maar nu ziet hij misschien door zijn oogoperatie TE VEEL! Maar wij hopen dat alles zonder complicaties goed mag verlopen. En zo straks zie je opa wellicht met stralen ogen, Christel. Wij kijken al er naar uit dat jullie terug zijn: 25 juli. Nog één week werken en dat een maand met elkaar ff lekker chillu! Wij leven met jullie mee. Pas goed op jezelf en een behouden thuiskomst!
    Liefs van Oma Tiny

• 20 Juni 2006 - 18:01

Lisa & Boas:

Lieve Christel en Cynta, dat is wel ontzettend gaaf wat jullie allemaal meemaken. En nóg gaver is dat jullie daar ook voetbal kunnen zien. Zijn jullie dan ook net als wij helemaal in het oranje gekleed?? Wij hebben zelfs onze haren helemaal oranje. Mama kan na elke wedstrijd van nederland weer een nieuwe spuitbus kopen zo oranje worden wij. Morgen speelt nederland tegen argentinie, spannend!! Brazilie (en natuurlijk ook italia) vinden wij toch wel de beste....jij ook? Veel plezier morgen bij de wedstrijd (en mocht je onze oranje spuitbus nodig hebben dan sturen wij die wel naar je toe, okee?)

Dikke kus van Boas
    en lekkere knuffel van Lisa

• 20 Juni 2006 - 19:30

Bart:

Zo dames, klinkt als een echte trip! nou nog veel plezier daar, hou het rustig en geniet van deze once in a life time experience ;)

• 21 Juni 2006 - 06:30

Verona:

Hoihoi!

T klinkt echt geweldig daar! Echt heel leuk om jullie verhalen te lezen en zo ook eventjes jullie belevenissen mee te maken!
    Veel plezier daar nog en geniet er van!

Groetjes Veroontje

• 21 Juni 2006 - 09:40

Mariet:

Ik heb met een kopje koffie weer genoten van jullie verhaal. Wat grappig, Cynta, dat we nu eigenlijk meer contact hebben dan als je in Nederland bent. Vind dit erg gezellig.

• 21 Juni 2006 - 14:38

Dag Cynta en Christel,
    Hebben jullie onze mail ontvangen met de vragen die wij nog hebben tav onze stage?
    Liefs Clim

• 21 Juni 2006 - 14:48

Heyhey,
    Ik heb inmiddels mijn mailadres gestuurd. Alvast super bedankt meiden.
    Liefs Clim

• 21 Juni 2006 - 15:00

Irene Hans En Jesper:

Hallo dames,
    Nou nou nou, wat maken jullie toch veel mee! het klinkt in ieder geval als een echte belevenis, die je niet snel zult vergeten.
    Wat zullen jullie een cultuurshock krijgen als je in dit "verwende" Nederland weer terug bent.
    We vinden het heerlijk om jullie uitbundige verhalen te lezen en leven helemaal met jullie mee.
    Wat een leuk verhaal van jullie 4 daagse trip.
    We wensen jullie nog veel sterkte toe met de laatste loodjes en zijn zeer benieuwd naar jullie tweede fase van jullie verblijs in malawi.

Dikke kus, Hans, Irene en Jesper

• 21 Juni 2006 - 21:48

Marian G:

Cynta en Cristel.
    Jullie hebben wel veel indrukken opgedaan in dat verre Malawi. Jullie hebben veel gezien en veel geleerd in de periode dat je daar zit. Ik vind het mooi om dit alles te lezen. Als je straks weer thuis bent zul je Malawi nog eens missen, die zelfstandigheid in de verzorging van patiënten is hier in Holland anders geregeld. Maar aan de andere kant is het ook mooi geweest. Geniet nog even en voor je het weet is het ook voorbij, en zien wij je weer terug hopelijk op het werk. Je ouders, vrienden en kennissen zullen het wel fijn vinden om je weer heelhuids terug te zien. Nog even en dan tot ziens he Cynta. Groetjes Marian.

• 22 Juni 2006 - 05:04

Leny Cv S:

Geweldig verslag weer! Ik heb 25 jaar geleden in omgekeerde volgorde kennis gemaakt met Malawi: vanuit Tanzania/Zambia via Chitipa en Karonga naar Rumphi en Mzuzu. Het land uit bij Lundazi (naar Zambia) en op de terugweg vanuit Zambia via Lilongwe weer naar het noorden. Het werd wel tijd dat julle eens echt kennis maakten met nsima. Zijn julie inmiddels gewend aan de smaak (voor zover er smaak aan zit)? Vult goed he? Grappig dat jullie azungu genoemd worden, in het Kiswahili zijn jullie wazungu!
    Sterkte met het afscheid!!

• 22 Juni 2006 - 17:25

Michelle:

Hoi Cynta,
    Wat een verhalen zeg! Ik heb nu alle verhalen van jullie stage gelezen. Ik vind ze erg interessant en wat leren jullie daar ontzettend veel. En wat is het daar soms romantisch: dineren bij kaarslicht en zwemmen in het meer. Tja, wie zou daar nou niet jaloers op worden. Maar die slang zal ik niet missen hier in Nederland. Ik geloof goed dat jullie het daar erg naar jullie zin hebben en dat je de collega's gaat missen. Wat zijn die mensen daar toch gastvrij en vriendelijk. Vooral die nonnen die voor jullie poetsen. Ik zal jullie avonturen in Malawi blijven volgen. Nog heel veel plezier en succes daar!

Groetjes

• 23 Juni 2006 - 12:12

Cynta En Christel:

Cynta: Ik wil ff de mannen uit Vierlingsbeek en omstreke bedanken, voor hun super toffe survivalpakket! Wat een verassing, had het nooit verwacht erg leuk en lekker! Vooral als je al 12 weken geen drop meer gegeten heb! Christel was er ook erg gelukkig mee, haha.

Mam proficiat met je verjaardag!!! Ik hoop dat je een leuke dag gehad heb gisteren!

Michelle, zou je je achternaam ff bij je reactie kunnen zetten a.u.b.?

Christel; opa nog succes met de tweede operatie. Ik had gehoord dat de 1ste operatie goed was gegaan, gelukkig maar. De brief is ook ontvangen. Echt een super leuke brief. Hij hangt bij de rest van de kaartjes en foto's in mijn kamer!!

• 23 Juni 2006 - 13:01

Dag Meiden,
    Echt super bedankt voor jullie mail. Vele tips waar we zeker iets aan hebben en mee zullen doen! Dingen waar ik nog niet aan gedacht had, handig! Geniet nog even van jullie reis en van het Malawiaanse zijn! Misschien kunnen we nog wat afspreken met jullie voordat wij vertrekken (19 aug.)!
    Veel Liefs Clim

• 25 Juni 2006 - 11:24

Marjolein:

Ik ben het met Clim eens. Heel erg bedankt. Veel plezier met jullie vakantie daar nog! En hopelijk kunnen we daarna nog een keer met jullie afspreken!
    Liefs Marjolein

• 25 Juni 2006 - 12:43

Edith:

Lief Christeltje,

Malawische spinazie kan ook niet! Minder erg dan de bonen,maar het blijft dubieus.
    Het is zo waanzinnig leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Als ik jullie verhalen lees, zie ik jou er zo rondlopen of zitten op kussentjes in een achterbak.
    Ik denk dat ik bij de steungroep Counsellors Brabant een voorstel ga indienen om de nonnen te gaan counsellen, of de stagiares. Gezien mijn engels het laatste bij nader inzien. Dinsdag komen Lodde en het visje lekker logeren. Kijken we echt naar uit. Zeker Rob. Eindelijk een vent in huis...
    Trouwens ik heb nu pas de fotos bekeken, heel leuk waren ze. (Ik snap dat mijn foto onder je kussen ligt) Je ziet er goed uit. Zijn de Malawianen niet gek op jouw prachtige bloend krullen?
    Nou scheetje, veel werkplezier en dadelijk lekker genieten van je rondreis.
    X Edith

• 25 Juni 2006 - 22:54

Raoul:

jeetje dat ben ik niet gewend zon groot verhaal te lezen maar het is gelukt en zo maak je nog eens wat mee das wel leuk zon rond reis en hebben ze daar ook lekker bier ? haha ik hoop je weer snel te zien groeten raoul
    ps nederland ligt er uit

• 26 Juni 2006 - 14:03

Malou:

Hey Christel!

Wow wat een mooie verhalen. Ik had een bakje nodig (kwijl, kwijl) tijdens het lezen. Ik ben echt benieuwd wat je aan landschao ziet en aan het hostel. Met welke collega's trek je het meeste op? Hoe gaat het met de stamtalen, kan je al wat woordjes naast 'azungu'? Ik wens je nog heel erg veel plezier in je laatste paar dagen in Malawi. Ik hoop je nog te kunnen zien voordat ik 9maanden vertrek!

Dikke kus

• 27 Juni 2006 - 12:04

Lotte G:

hey,
    heb weer even 2 verhalen bijgelezen! ben blij dat het nog steeds zo goed bevalt daar! en weer een hoop nieuwe ervaringen, maar jullie hoeven niet lang meer toch?!nou tot het volgende verhaal!
    en cynta dankjewel voor het smsje, vond het kei leuk en helemaal vanuit afrika :)nog nooit gehad!
    liefs

• 29 Juni 2006 - 11:38

Juliette:

Hey christel!ik moet zeggen dat ik erg jaloers ben, jullie maken allemaal avonturen mee en ik zit achter de boeken voor mijn laatste tentamens!
    spreek je weer,
    xxx juul